Speedwaymotorcyklar

I speedway använder sig förarna av speciella motorcyklar som är anpassade för att kunna klara av den tuffa belastningen som ett speedwaylopp innebär.

De finns i flera olika klasser, men det är framför allt två kategorier som är de två vanligaste: ungdomsklassen och seniorklassen. I ungdomsklassen kan motorcykeln ha antingen två- eller fyrtakt, och beroende på det finns det också en maxgräns på antal kubik. Det ligger på max 80 respektive 150 cc.

För seniormotorcyklar är det 500cc som gäller. Där är det encylindriga fyrtaktsmotorer som utgör kärnan i motorcykeln och drivmedlet är varken diesel eller bensin. Istället är det metanol som fungerar som bränsle för speedwaymotorer. Det är därifrån som speedwaybanorna får sin speciella doft. Bland ungdomsmotorcyklarna är bensin tillåtet, så länge det sker utan tillsatser, men när det handlar om professionell speedway är det metanol som driver motorerna.

Något som båda motorcyklarna har gemensamt är avsaknaden av bromsar. Istället tar förarna kurvorna genom att ställa upp cykeln på bredden och sladda sig igenom för att få med sig så mycket fart som möjligt. Att köra på fordon utan bromsar är unikt för speedway bland motorsporterna, och därför körs speedway alltid på en välpreparerad grusbana med en oval form.